Salı, 1 Haziran 2021

Gökbilimciler en büyük ve kapsamlı karanlık madde haritasını çıkardı

New Scientist dergisinde yer edinen habere gore, astronomik araştırmalar yürüten Dark Energy Survey, suni zeka teknolojilerini kullanılarak 100 milyon galaksinin görüntülerini çözümleme etti.

Araştırmacılar, galaksilerden elde edilmiş veriler ile karanlık maddelerin evrendeki dağılımını gösteren en detaylı ve en büyük haritayı çıkardı.

Bilim adamları, ışığı kırmadığı yada yansıtmadığı için görünür olmayan ve öteki maddeler üstündeki tesiri yalnızca kütle-çekim etkisiyle tespit edilebilen karanlık madde parçacıkların, sanılanın aksine evrende daha muntazam ve yayılmış şekilde bulunduğunu gözlemledi.

Bilim adamları, çalışmanın evrenin iyi mi oluştuğunu ve evrimleştiğini anlamaya katkı sağlayacağını belirtti.

Araştırmacılar, Şili’deki Victor M Blanco teleskopunu kullandı.

Karanlık madde

Evrendeki toplam madde miktarının ortalama yüzde 84’ünün karanlık madde olduğu düşünülüyor. Karanlık maddeyi oluşturan parçacıkların niteliği, günümüzde hala münakaşa mevzusu. Pek oldukça araştırma grubu, karanlık madde parçacıklarını belirlemek için çalışıyor.

Karanlık madde, kozmoloji ve astronomi ile ilgili gözlemleri açıklamak için öne sürülen bir madde türü. Karanlık madde parçacıkları, ışıkla etkileşmediği için direkt gözlemlenemiyor sadece çevrelerinde sebep oldukları etkisinde bırakır yardımıyla varlıkları anlaşılabiliyor.

Araştırmanın neticeleri, İngiliz Kraliyet Gökbilim Derneği yayını “Monthly Notices of the Royal Astronomical Society” dergisinde yayımlandı.