Cumartesi, 12 Haziran 2021

Bilim adamları ‘bakterili sivrisinek’ kullanarak dang humması vakalarını yüzde 77 azaltmayı başardı

BBC’nin haberine nazaran, bilim adamları Endonezya’nın Yogyakarta şehrinde, dang hummasını yürüyerek sivrisineklerle savaşım amacıyla bir gözlem gerçekleştirmiş oldu.

Deneyde, dang virüsünü yayma kabiliyetini azaltan ve “organik mucize” olarak vasıflandırılan, “Wolbachia” adlı bakteriyle enfekte olmuş sivrisinekler kullanıldı.

Bulguları New England Journal of Medicine bilimsel dergisinde yayımlayan deneyde, 5 milyon sivrisinek yumurtası Wolbachia bakterisiyle enfekte edildi.

Yumurtaları, şehirde her 2 haftada bir su kovaları içine bırakan araştırmacıların, enfekte bir sivrisinek popülasyonu oluşturma süreci 9 ay sürdü.

Deneyin sonucunda, Wolbachia bakterili sivrisineklerin, 24 bölgeye ayrılan şehrin yalnızca yarısında salıverilmesiyle dang humması vakalarında yüzde 77, enfeksiyon kaynaklı hastaneye yatış oranlarında ise yüzde 86 düşüş olduğu belirlendi.

Araştırma ekibinden Dr. Katie Anders, neticeleri çığır açıcı olarak nitelendirirken, “organik mucize” şeklinde tanımladığı bakteri yardımıyla umduklarından daha büyük bir başarı elde ettiklerini beyan etti.

Dünya Sivrisinek Programı ekibi, elde edilmiş sonuçlara nazaran, çalışmanın, dang humması hastalığını ortadan kaldırılmak için olanak sağlayabileceğini belirtti.

Araştırmacılar, “Wolbachia” bakterisinin, dang hummasına yol açan virüsün sivrisineklerde yaşamasını mümkün kılan kaynakları engellediğini belirtirken, bakterinin sivrisineklere herhangi bir zarar vermediğinin de altını çizdi.

Dang Humması her yıl 400 milyon kişiye bulaşıyor

Dang humması virüsü, insanlara sivrisinekler vasıtasıyla bulaşıyor. Kuluçka döneminden sonrasında genel olarak hafifçe ateşe sebebiyet veren hastalık, bazı vakalarda ölümcül olabiliyor. Vakalar, çoğu zaman yağış mevsimleri olarak malum haziran-eylül ve aralık-mart dönemlerinde artış gösteriyor.

Bilim adamları, yüksek ısı ve uzun devam eden yağışların sıtma ve dang humması taşıyan sivrisineklerin artmasına sebep bulunduğunu belirtiyor. Hastalığı bulaştıran sivrisinek türünün su birikintilerinde larva oluşturması sebebiyle bilhassa endüstri çevrelerinde çöp birikintilerinin devamlı ilaçlanması gerekiyor.

Her yıl ortalama 400 milyon kişiye bulaşan ve ölümlere de niçin olabilen salgın hastalık, kırık kemik ağrılarına benzer emarelere haiz olduğundan “kırık kemik humması” olarak da anılıyor.