Perşembe, 27 Mayıs 2021

Araştırma: Pasifik Okyanusu’nun derin çukurlarındaki cıva kirliliği seviyesi alarm veriyor

Scientific Reports adlı bilimsel dergide bilgileri paylaşılan bir araştırma, Pasifik Okyanusu‘nun en derin çukurlarında benzeri görülmemiş oranda, yüksek derecede zehirli cıvanın biriktiğini ortaya koydu.

Danimarka, Kanada, Almanya ve Japonya’dan bilim adamlarının katılımıyla yürütülen çalışmada, deniz seviyesinin en derin noktaları olan 8 ila 10 kilometredeki bölgelerden örnekler toplandı.

Yeryüzünde numune toplamak için en zor bölgelerden kabul edilen okyanus çukurlarından elde edilmiş örnekler, sonrasında laboratuvarlarda incelemeye alındı.

Araştırma ekibinin lideri Profesör Hamed Sanei, bu alanda keşfedilen cıva miktarının, uzak deniz çökeltilerinin herhangi birinde şimdiye kadar tespit edilen miktardan daha çok bulunduğunu kaydetti.

Sanei ek olarak kirlilik seviyesinin endüstriyel salınımlarla direkt kirletilmiş birçok alandan bile daha çok olduğuna dikkati çekti.

Keşfedilen cıva birikiminin atıklar sebebiyle oluşmuş olabileceğini söyleyen bilim adamları, okyanus tabanındaki tektonik hareketlerin, derin çukurlardaki birikimi yeryüzü katmanının derinlerine taşımasını beklediklerini beyan etti.

Araştırmacılar, uzun süre alacak tektonik temizlik gerçekleşse bile, biriken cıvanın, okyanusların durumu hakkında kaygı vermeye devam edeceğinin altını çizdi.